BELGYÓGYÁSZAT, NEPHROLÓGIA, DIABETOLÓGIA, HYPERTONOLÓGIA

Dr. Pintér István

A magánrendelés fő profilja:

  • MAGAS VÉRNYOMÁSBETEGSÉG kezelése, gondozása, betegedukáció
  • CUKORBETEGSÉG kezelése, gondozása, betegedukáció
  • VESEBETEGEK kezelése, gondozása, betegedukáció
  • RACIONÁLIS GYÓGYSZERELÉS
  • ÉLETMÓDI TANÁCSADÁS

Alapgondolatok a veseműködésről

Az embereknek általában két, egyforma nagyságú és szerkezetűveséje van, melyek egy átlagos felnőttnél körülbelül 10-12 cm nagyságú.

A vese felszíne sima, mely alatt hasi UH vizsgálattal egy körülbelül 1-2 cm-es a működése szempontjából kiemelkedő jelentőségű terület a kéregállomány található. A kéregállomány által körülvett terület fontos része a vesemedence. Az innen induló húgyvezeték köti össze a vesét a húgyhólyaggal, melyből végül a húgycsövön keresztül ürül a vizelet a külvilág felé.

A vesék működésükhöz jelentős mennyiségű vért igényelnek. A szervezet normális körülmények között a teljes keringő vérmennyiség 20%-átbiztosítja a két vese számára. A vesék szabályozzák a szervezet víz,-ion és sav-bázis háztartását és hormonokat is termelnek, illetve a D vitamin aktiválásában is résztvesznek. Az összetett funkciójukból adódóan a vizeletképzésen kívül a vérképzés a csontanyagcsereés a vérnyomás szabályozásában is jelentős a szerepük.

BELGYÓGYÁSZAT, NEPHROLÓGIA, DIABETOLÓGIA, HYPERTONOLÓGIA

ÁR
Első vizsgálat konzultációval20.000 Ft
Ellenőrző vizsgálat15.000 Ft
Szakorvosi javaslat5.000 Ft
Receptírás2000 Ft/db

Tekintettel arra, hogy a vesékben fájdalomérzékelő receptor szinte csak a vesét körülvevő tokban található a vesebetegségek zöme alattomosan, lappangva, fájdalom és így figyelmeztető jel nélkül alakul ki. Fájdalom csak a vese heveny gyulladása illetve a vizeletelfolyás akadályozottsága kapcsán kialakuló tokfeszüléskor jelentkezik, a betegségek zömét adó és a veseméretének csökkenéséhez vezető betegségek esetén nem.

A vesebetegségre csak a normális működés kieséséből adódó eltérések utalnak: folyadékfelszaporodás, a méreganyagok vérszintjének emelkedése, vérszegénység, magasvérnyomás. A laikus, hétköznapi ember a lassan kialakuló betegség során megjelenő kétoldali láb vagy szemhéjduzzanat, a fejfájás vagy látászavar, a romló erőnlét, bőrviszketés és étvágytalanság kapcsán a deréktáji fájdalom hiányában nem gondol vesebetegségre.

Az előzőekkel magyarázható az, hogy jelenleg is a vesebetegségek közel fele csakakkor kerül felismerésre, amikor már csak vesepótló kezeléssel vagy vesetranszplantációval tartható életben. Magyarországon évente körülbelül 10 ezer ember szorul átmenetileg, illetve zömében tartósan vesepótló kezelésre.

Alapgondolatok a magas vérnyomásról

A magasvérnyomás egy olyan betegség, mely tömegeket érint hazánkban és a világon egyaránt. Sajnos kezeletlen állapotban számos szervet illetve szervrendszert érintő károsodáshoz vezet, tehát a betegség megelőzése, kezelése mind a beteg mind a társadalom szempontjából kiemelt jelentőségű.

Magasvérnyomásról, vagy hypertonia betegségről beszélünk, ha a vérnyomás nyugalomban, három különböző (legalább egyhetes időközzel mért) értékeinek átlaga a 140Hgmm-es szisztolés, vagy a 90Hgmm-es disztolésértéketeléri, vagy meghaladja.

Mikor gondoljon rá?

Ha a családjában van magas vérnyomásban szenvedő beteg.

Ha gyakranfáj a feje. Ha romlik a látása.

A megelőzésről

Ne dohányozzon! Kerülje a mértéktelen alkohol fogyasztást!

Keveset vagy egyáltalán ne sózza ételeit.

Napi rendszerességgel fogyasszon friss zöldséget illetve gyümölcsöt.

Napi rendszerességgel végzett fizikai aktivitással törekedjen testsúlyának optimalizálására.

Mi a teendő?

Amennyiben Ön 140/90Hgmm feletti átlagértékeket mért vagy már ismert és kezelthypertoniás beteg, de a vérnyomása a fenti kritériumok mellett is magasabb, mint 130/80 Hgmm akkor kérem forduljon családorvosához.

Bevezető gondolatok a testsúly témaköréből

A normális testsúly, tápláltsági állapot definíciói

A jelenlegi ismereteink szerint az ideális testsúlyunkat a legegyszerűbben a testmagassság-100 képlettel számolhatjuk ki férfi esetén és ezt további 10 százalékkal csökkentve kaphatjuk meg ugyanezt nőkre vonatkoztatva. Tehát egy 170 cm-es férfiideálissúlya 70kg, míg egy ugyanilyen magas nőé 63kg.

További, kissé bonyolultabb számolást igénylő módszerek is ismertek( pl.BMI=testtömegindex ), illetve léteznek egyéb, elsősorban a tudományos életben széleskörben elfogadott kritériumok is (pl: haskörfogat, mely nőknél 80cm , mígférfiaknál 92 cm alattnormális).

A jelenlegi állapotokról

A mai világunkban a társadalom egyre nagyobb hányada kerül ezen értékek fölé és sajnos egyre fiatalabb életkorban.

A testsúlyfelesleg mértékétől függően beszélhetünk túlsúlyról, kövérségről (orvosi szaknyelven obezitásról) és extrém obezitásról.

A fejlett nyugati társadalmakban és hazánkban is az emberek több mint felének különböző mértékű testsúlyfeleslege van.

A háttérben álló okokról

A testsúly kedvezőtlen alakulásának hátterében az áll, hogy táplálékkal felvett energia meghaladja a napi tevékenység során elhasznált energiát és a felesleg raktározódik.

A testsúly optimalizálás lehetőségei

A táplálékkal felvett energia csökkentése (minőségi és mennyiségi változtatásokkal) mellett a leadott energia növelése (elsősorban a rendszeres fizikai aktivitással) és életmódi változtatások együttesen vezethetnek eredményhez.

Az étkezéseinkhez használt alapanyagok minőségének változtatását néhány példán szemléltetném:

  • napi folyadék felvételünket (mely optimálisan 2 liter körüli) a cukrozott üdítõk és szeszesitalok helyett csapvíz vagy ásványvíz fogyasztásával oldjuk meg
  • együnk naponta legalább 5-600g friss zöldséget és gyümölcsöt
  • az állati zsiradékok helyett használjunk növényi olajat
  • ne nassoljunk (az erősen sózott vagy cukrozott élelmiszereket kerüljük)

A mennyiségi változtatások

Mit értünk rendszeres fizikai aktivitáson? Naponta legalább fél-egy óráig végzett folyamatos mozgást, mely során izzadni kezdünk.  A mozgásforma kiválasztásánál az úszást és/vagy a gyaloglást mindenképpen javasoljuk, hiszen sok izomcsoportot érintenek. A jelentős testsúlyfelesleggel rendelkezők izületeinek védelme érdekében a vizitorna lenne a legmegfelelőbb.

Életmódbeliváltoztatások

A rendszeres étkezések kialakítása alapfeltétel a testsúly rendezésében, ezért:

  • naponta legalább 3 alkalommal étkezzünk (reggeli, ebéd, vacsora).
  • az étkezések között megfelelő idő teljen el (reggeli 6-7 óraközött, ebéd 12-13 óraközött, a vacsora 18 órakörül)
  • az étkezések energiatartalma megfelelő legyen